Postup měření - akutester 520
1. Zjištění stavu akumulátoru
Upozornění
Elektrolyt akumulátoru musí před měřením svojí hustotou odpovídat stavu nabití 75-100%, tomu odpovídá hustota 1,24 až 1,28 g/cm3. Při větším vybití dochází ke zkreslení výsledku měření, u akumulátorů po nabíjení je nutné vždy před měřením odvětraní jednotlivých článků !!!
Přepínačem v levé dolní části přístroje nastavíme rozsah proudové zátěže odpovídající kapacitě měřeného akumulátoru.Vyznačená kapacita a proudová zátěž na štítku každého akumulátoru pro pokles napětí dle normy DIN na napětí 9 V (8,5 V) pro 12 V akumulátor a 4,5 V (4,25 V) pro 6 V akumulátor. Pro akumulátory o napětí 6 V se vždy proudová předvolba přepínače dělí dvěma, tím získáme skutečnou proudovou zátěž.
Přístroj připojíme kleštěmi na pólové vývody akumulátoru. Kleště červené na (+) pól a modré na (-) pól akumulátoru - voltmetr měří napětí.
Zmačknutím tlačítka TEST zatížíme akumulátor předvolenou proudovou zátěží (v průběhu měření se nesmí přepínat proudová zátěž) po dobu 5 -15 s.(30 s.) a odečítáme údaje na analogických přístrojích. U dobrých akumulátorů nesmí napětí klesnout pod hodnotu normy DIN. Po každém měření je nutné nechat přístroj vychladnout.
2. Zjištění závady ve vedení
Provede se měření stavu akumulátoru dle bodu 1).
Pokud je stav akumulátoru vyhovující, připojíme přístroj přímo na startér.
Provedeme měření obdobně jako na akumulátoru. Při naměření odlišných hodnot (U-I) (pokles napětí je větší než 1 V) je závada ve vedení.
Vyhledání místa závady provedeme následovně:
Plusovou svorku přístroje posouváme po spojích vedení směrem k akumulátoru. Za místem poruchy naměříme správné hodnoty. V případě, že je tato strana proudového vedení v pořádku,provedeme obdobné měření na druhé části vedení.
POZOR!
U vozidel s instalací 24 V měříme každý akumulátor a větev zvlášť (tj.1 svorka přístroje musí být vždy připojena na spoji mezi akumulátory). V případě že na startéru naměříme správné hodnoty jako na akumulátoru, je závada ve startéru.
Měření proudu startéru
Odpojíme svorku akumulátoru (-) pól.
Na odpojený (-) pól akumulátoru připojíme (-) pól přístroje, (+) pól přístroje připojíme na odpojenou svorku.
Přepínač přepneme do polohy SRART.
Do zdířky (A) na panelu přístroje zasuneme banánek pomocného propoje a svorku propoje na (+) pól startéru nebo akumulátoru. U vozidel s napětím 24 V připojíme svorku vždy na akumulátor u něhož byl odpojen (-) pól.
Na voltmetru odečítáme napětí v el. soustavě vozidla.
Upravíme vozidlo tak, aby motor nenastartoval. Po zmačkneme tlačítka TEST se v přístroji propojí silové vodiče. Po té provedeme startování vozidla. Na přístrojích odečítáme pokles napětí a proud při startu.
4. Kontrola dobíjení
Přístroj připojíme na akumulátor dle bodu 1).
Po nastartování vozidla odečítáme na voltmetru nabíjecí napětí.
Upozornění
U vozidel s instalací 24 V měříme napětí pouze na jednom akumulátoru! Po dobu měření se nesmí odpojit akumulátor, mohlo by dojít k poškození alternátoru.