Postup měření - akutester 200
1. Zjištění stavu akumulátoru
Upozornění:
Elektrolyt akumulátoru musí před měřením svojí hustotou odpovídat stavu nabití 75-100%, tomu odpovídá hustota 1,24 až 1,28 g/cm3. Při větším vybití dochází ke zkreslení výsledku měření, u akumulátorů po nabíjení je nutné vždy před měřením odvětraní jednotlivých článků !!! Pozor (-) pól je připojen k plášti přístroje. Po měření je nutné nechat přístroj vychladnout. NEZAKRÝVAT.
Přístroj připojíme kleštěmi na pólové vývody akumulátoru. Kleště červené na (+) pól a modré na (-) pól akumulátoru - voltmetr měří napětí.
Zmačknutím tlačítka v horní části přístroje zatížíme akumulátor o napětí 12V proudem 200A a 6V - 100A s časem zátěže 5 -15 s.(30 s.), u akumulátorů s kapacitou nad 70 Ah. se může doba zátěže prodloužit na dobu max. 2 minut, po měření je nutné nechat přístroj vychladnout. U dobrých akumulátorů by napětí nemělo klesnout pod hodnotu uvedenou v tabulce na předním panelu přístroje. Ke každé kapacitě akumulátoru je přiřazeno minimální napětí v zátěži. Pod tuto hodnotu by nemělo klesnout napětí akumulátoru.
2. Zjištění závady ve vedení
Provede se měření stavu akumulátoru dle bodu 1).
Pokud je stav akumulátoru vyhovující, připojíme přístroj přímo na startér.
Provedeme měření obdobně jako na akumulátoru. Při naměření odlišné hodnoty napětí (pokles napětí je větší než 1 V) je závada ve vedení.
Vyhledání místa závady provedeme následovně:
Plusovou svorku přístroje posouváme po spojích vedení směrem k akumulátoru. Za místem poruchy naměříme správné hodnoty. V případě, že je tato strana proudového vedení v pořádku, provedeme obdobné měření na druhé části vedení.
POZOR!
U vozidel s instalací 24 V měříme každý akumulátor a větev zvlášť (tj.1 svorka přístroje musí být vždy připojena na spoji mezi akumulátory). V případě že na startéru naměříme správné hodnoty jako na akumulátoru, je závada ve startéru.
3. Kontrola dobíjení
Přístroj připojíme na akumulátor dle bodu 1).
Po nastartování vozidla odečítáme na voltmetru nabíjecí napětí.
Upozornění:
U vozidel s instalací 24 V měříme napětí pouze na jednom akumulátoru! Po dobu měření se nesmí odpojit akumulátor, mohlo by dojít k poškození alternátoru.